Technologie
07/04/2022

Nejnovější a čtvrtá verze Google Analytics nahrazuje Universal Analytics

Co všechno přináší nejnovější verze Google Analytics 4? Prakticky všechno se změnilo – datový model, měření mobilních aplikací a mnoho dalšího.

Google Analytics 4 je nejnovější verzí analytického nástroje od Googlu, díky kterému můžeme sledovat data o návštěvnosti webových stránek. Důvodem vzniku nových GA4 stojí snaha zjednodušit měření skrze mobilní aplikace. Dříve totiž museli majitelé webů používat dva analytické nástroje (jeden na web a jeden na mobilní aplikaci). Google Analytics 4 tuto funkci spojil do jednoho nástroje.

Změna měření návštěvnosti

První velkou změnou je měření návštěvnosti. U dřívějšího modelu Universal Analytics se měřilo pomocí návštěv, což se ale u GA4 změnilo na událost. Důvodem je to, že je mnohem důležitější akce, kterou návštěvník na webu udělá než samotná návštěva.
Díky této změně – události – můžeme jednoduše mapovat průběh návštěvy. Můžeme sledovat, co návštěvník dělal a vytvořit jeho timeline.

Nový flexibilnější datový model

Další velká změna je nový datový model, na kterém je GA4 založen. Universal Analytics mají datový model založený na relacích session_based, ale Google Analytics 4 mají datový model event_based. Tento nový model odesílá data pouze jako události (dříve se data odesílaly například jako zobrazení stránky, transakce, událost a další).

Rozdíl v ukončení návštěvy

Ukončení návštěvy u Google Analytics má pouze jednu možnost – návštěva končí po 30 minutách neaktivity návštěvníka. To bylo u Universal Analytics odlišné, kromě stejné varianty s ukončením po 30 minutách neaktivity, bylo také možné ukončit návštěvu změnou kampaně, díky které se uživatel na web dostal.

Výhody a nevýhody Google Analytics 4

+ efektivnější měření
+ neomezené množství sbírání dat
+ zvýšená hranice samplování v pokročilých reportech
+ automatické měření základních událostí
+ anonymizace IP adres

– chybí views
– chybí možnost pokročilého filtrování

Tipy a rady na závěr

Doporučujeme s užíváním Google Analytics 4 začít dříve a používat je současně s Universal Analytics než se přejde kompletně na GA4.
Google Analytics 4 se neustále vyvíjí, proto se mohou objevit chyby, které ale mohou být časem odstraněny a stejně tak může přibýt nové vylepšení.

Adéla Kmošková