Technologie
18/02/2021

Vybil se mi Fiat e500?

V létě jsem měl možnost otestovat čistě elektrický Fiat e500, který mi na víkend poskytla firma Zelená elektřina. Díky moc za vypůjčení a teď k samotným dojmům.

Auto disponuje výkonem 81 KW, což z auta dělá hodně zábavnou hračku nejen do města. Akcelerace z 0 na 100 km/h vás mile překvapí. Síla elektromobilu je i v tomto případě nenahraditelná ve srovnání s benzínovým, nebo naftovým autem ve stejné kategorii. Samozřejmě ale nemůžeme brát v potaz sportovní verze této modelové řady.

Co mě samozřejmě zajímalo nejvíc, byl reálný dojezd. S mojí těžkou nohou jsem byl schopný na jedno nabití dojet okolo 100 km což se nezdá být úplně moc. Berme ale v potaz, že je auto určené spíše na popostrkování kolem “komína”, než na delší jízdy.
Když jsem se přepnul do režimu “předpisový řidič”, dokázal jsem s autem dojet z Litomyšle do Hradce Králové a zpět bez nabití. S autem jsem fungoval ještě druhý den. Najel jsem tedy dohromady něco okolo 150 km. Což už není tak špatné…..

Ano, mohl bych si říct: “s normálním autem jsem schopen najet na jednu nádrž cca 500 km. To je ale přeci něco úplně jiného!” Ano, svatá pravda. Pokud ale přemýšlíte o koupi elektromobilu, musíte malinko změnit váš přístup k provozu takového vozidla. Je nutné si doplnění baterií plánovat a nedojíždět baterie úplně na krev, jako jsme v mnoha případech zvyklí u klasických vozů. Já osobně jsem si zastávku u dobíjecí stanice spojil s návštěvou BBQ smokehouse, kde jsem si dal skvělou snídani a baterie fiátka během 1 hodiny doplnil do plna. Kolik stojí provoz? Km vás bude stát okolo 0,4 Kč, to z něho dělá velice ekonomické vozítko. Důležité je zmínit také to, že s pořízením elektromobilu vám odpadají výměny olejových náplní, rozvodů a dalších mechanických dílů, které jsou součástí benzínového, nebo naftového motoru.

Velmi povedený design vozu vychází ze starého modelu Fiat 500, který se vyráběl od roku 1957 do roku 1975. Za 18 let výroby sjelo z výrobních linek necelých 4 mil. kusů tohoto lidového vozítka. Kousek italské historie je tudíž zapsán i v novodobém modelu e500. Za mě rozhodně palec nahoru.

Mínusové body, které bych autu dal, jsou za provedení interiéru, které mě osobně nijak neoslovilo. Mám rád, když jsou v interiéru vozu využity kvalitnější materiály, než je pouze plast. 🙂

Rozhodně si dokážu představit, že bych toto auto vlastnil. Ideálně ale jako druhé auto do města a na kratší výlety. Jelikož najedu ročně okolo 40 000 km, objem baterií by pro mě nebyl rozhodně dostačující. Společně s naftovým nebo benzínovým hltačem kilometrů, by ale tvořilo ideální duo, které by určitě získalo své využití. 🙂

Výhody:

  • Svižnost vozu.
  • Hezký exteriér.
  • Dostatek prostoru na předních sedadlech.
  • Levný provoz.

Nevýhody:

  • Vysoká cena nového vozu.
  • Nižší dojezd.
  • Životnost baterií velkou otázkou.
Adam Vodehnal