Cookies v roce 2022
Co jsou cookies?
Cookies jsou soubory informací, které se ukládají návštěvníkovi Vašich stránek do jeho prohlížeče. Váš web si tyto soubory následně “pamatuje”, díky čemuž je můžete následně využít k různorodým účelům, jako např. sledování návštěvnosti nebo k efektivnímu cílení reklamních kampaní.
Soubory cookies však mohou sbírat přes Váš web i třetí strany, jako je Google a jejich mapa vložená do kontaktní podstránky nebo YouTube skrze video vložené do příspěvku. Je potřeba mít proto ošetřené i tento druh cookies a skripty třetích stran před souhlasem uživatele blokovat.
K čemu jednotlivé Cookies jsou?
Analytické
Správce shromažďuje k analytickým účelům informace o tom, jak používáte webové stránky, aplikace a e-mail. Správce při tom přijímá veškerá opatření na ochranu vašeho soukromí.
Trackingové
Každý provozovatel webu či eshopu chce, aby pro vás byl obsah webových stránek a aplikací co nejzajímavější. Za tímto účelem každý provozovatel shromažďuje informace o vašich návštěvách na webových stránkách a v aplikacích, které umožňují porozumět vašim zájmům a preferencím. Podle toho se následně upravuje obsah webových stránek a aplikací.
Konverzní
V kombinaci s trackingovými cookies pomáhají analyzovat výkon různých kanálů.
Marketingové
Provozovatelé webů, eshopů a třetí strany shromažďují informace o vašich návštěvách na webových stránkách a v aplikacích i o používání e-mailů a podle nich upravují komunikaci a reklamu, jak na webových stránkách, tak i v aplikacích a v e-mailu. To platí i pro personalizované reklamy, které umisťují na externí webové stránky a aplikace.
Problém představuje nová legislativa
Došlo ke schválení novely zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, který mimo jiné určuje legislativu ohledně sběru osobních dat uživatelů na internetu. České zákony dosud nebyly zcela ve shodě s evropskými standardy, zejména když přijde na sběr a využívání cookies, který je v zahraničí mnohem více omezený. Změny v zákoně se dotknou každého, kdo na svých stránkách či v aplikaci používá běžné marketingové nástroje jako např. Google Analytics.
Kdo bude zjišťovat, že nemáte cookies v pořádku?
Zřejmě i v Česku a na Slovensku se bude používat robotický nástroj, kde bude prohledávat webové stránky a hlásit Úřadu na ochranu osobních údajů všechny hříšníky. Za všechno může rakouský právník a aktivista za ochranu soukromí Maxmilian Schrems, jehož organizace tento robotický nástroj vyvinula. Nástroj Schremse otestoval zatím deset tisíc webů a z toho našel chybovost u 89 % z nich. Z toho jen 42 % webů chyby opravdu opravilo a na zbytek se generovala udání.
Jak taková cookies lišta může vypadat?